11.344 werkzoekenden en 300 werkgevers op één dag bij elkaar.

Werkfestival Groningen levert 4600 baanmogelijkheden op

Het Werkfestival in Groningen heeft vandaag ruim 4600 vervolgafspraken opgeleverd tussen werkgevers en werkzoekenden. De ‘banenmarkt nieuwe stijl’ werd daarmee behalve een groot succes ook een prachtig feest. 11.344 werkzoekenden troffen op het festivalterrein in Groningen ruim 300 werkgevers in onder meer de zorg, bouw en techniek, dienstverlening, horeca en logistiek.

Het Werkfestival is een banenmarkt, maar dan heel anders. Op het terrein van de voormalige Suikerfabriek, net buiten het Groninger stadscentrum, verzamelden zich foodtrucks, een reuzenrad, verschillende activiteiten zoals een rollatorrace, een kruiwagenspel, Virtual Reality bij Defensie, een operatietafel en nog veel meer. Daarmee ontstond een zeer

prettige festivalsfeer waar duizenden mensen van alle leeftijden, culturen en opleidingsniveaus elkaar troffen. Tijdens het festival konden de bezoekers meer dan 40 workshops bijwonen. Deze waren al vooraf allemaal volgeboekt.

Volgens wethouder Roeland van der Schaaf en bestuursvoorzitter van Werk in Zicht, is het festival zo succesvol dat een vervolg voor de hand ligt: “Dit moeten we over twee jaar weer doen. Maar dat niet alleen, ik weet zeker dat andere arbeidsmarktregio’s dit voorbeeld zullen volgen. Dit is de eigentijdse manier om werkgevers en werkzoekenden met elkaar in contact te brengen. De enorme diversiteit die we hier zien, bewijst dat we met het festival de juiste snaar hebben geraakt. Ik ben zo trots dat we het lef hebben gehad om dit evenement met de 24 gemeenten en UWV neer te zetten.”

Niet alleen bestuurders zijn enthousiast over het Werkfestival. Tijdens een centrale bijeenkomst geleid door John de Wolf, meldde zich werkzoekende Klaske, 62: “Jammeren heeft geen zin, daar word ik niet jonger van.” Zij presenteerde zichzelf aan de zaal en kreeg ter plekke een baan aangeboden. John de Wolf, oud-voetballer en voorvechter voor werkzoekenden van 55+, beoordeelde het festival als “dé mogelijkheid om een baan te vinden. Dit is de plek waar je jezelf even een schop onder je hol moet geven en ervoor moet gaan. Als je hier vandaag geen baan vindt of een kans daarop, dan heb je het niet goed gedaan.”

Ook werkgevers zijn aangenaam verrast door de opbrengst. KPN was als standhouder op het Werkfestival. Matthijs Huberts, werving en selectieadviseur bij KPN: “Het grote voordeel van het Werkfestival is dat wij op een laagdrempelige manier mensen hebben kunnen benaderen en de vooroordelen hebben kunnen wegnemen. Daardoor hebben wij op één dag 80 concrete vervolgsafspraken gemaakt. Dit was anders nooit gelukt!.”

foto: Maarten de Kok

 

© Werk In Zicht 2018 Privacy statement | Inloggen
Webontwikkeling door Convident