Droginet plaatst arbeidsvreugde werknemers boven automatisering

Het is een drukte van belang in het magazijn en sorteercentrum van Droginet in Oude Pekela. Het bedrijf bestaat nu negen jaar en verkoopt drogisterijartikelen via maar liefst zes webshops. Medewerker Santana staat als inpakker midden in het kloppend hart van de organisatie. “Ik seal de bestellingen voor de klant en voorzie de pakketjes van een adreslabel. Het werk bevalt me heel goed. Ik heb het hier naar mijn zin en heb leuke collega’s.”

Snelle groei

“Vanaf dag één was Droginet al een succes”, zegt eigenaresse Brenda Warmels. “We startten met één medewerker vanuit UWV via een subsidieregeling. Deze dame werkt hier nog steeds. Al gauw meldden zich meer kandidaten uit de doelgroep. Inmiddels hebben we zo’n vijftig mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. We hebben op dit moment openstaande vacatures. Door de aanhoudende groei van ons bedrijf zullen we verder moeten uitbreiden en hebben we nog meer nieuwe collega’s nodig. Als commerciële organisatie komen we niet onder automatisering uit, maar we blijven samen met Werk in Zicht zoeken naar mogelijkheden om kandidaten uit de doelgroep aan te nemen. Daar staan we voor. Het is zo mooi om te zien hoe zij zich hier kunnen ontwikkelen!”, vertelt Brenda.

Duidelijkheid begint op de werkvloer

“Kijk”, zegt adviseur personeelszaken Barbara van Zuidam tijdens de rondleiding door het sorteercentrum, “overal hangen posters met heldere werkinstructies. Zo is er een poster met instructies voor het inpakken van pakketjes. In de ruimte waar lopende orders worden afgehandeld, hangt weer een andere instructieposter. Erg handig voor onze medewerkers. Weet je het even niet meer? Een blik op de poster en voilà!”

Jobcoaching

Barbara wijst op het belang van jobcoaching. “Vooral de eerste twee maanden is de jobcoaching intensief. Als ze goed worden ingewerkt, weten onze medewerkers wat ze kunnen verwachten en zijn ze beter voorbereid op het werk”, zegt Barbara.

Ondersteuning op maat

Twee jobcoaches van Stam BV bieden specialistische ondersteuning en begeleiding aan de medewerkers uit de doelgroep, zowel thuis als op de werkvloer bij Droginet. Eén van hen is Cocky Zijlstra. “De ondersteuning van de medewerkers is per persoon verschillend”, zegt Cocky. “De één heeft moeite met op tijd komen, de ander heeft behoefte aan leren omgaan met bepaalde sociale situaties, weer een ander heeft het thuis moeilijk en neemt zijn of haar zorgen mee naar het werk. Ik kijk wat ze nodig hebben, bijvoorbeeld een gesprek thuis of extra ondersteuning. Daarnaast informeer en adviseer ik het bedrijf en de direct leidinggevende, dat is belangrijk voor het realiseren van een duurzame plaatsing. Ik heb een dynamische functie en dat maakt mijn werk heel boeiend”, aldus Cocky.

Dienstverlening Werk in Zicht

Naast Stam BV speelt Werk in Zicht een belangrijke rol bij het verantwoord ondernemerssucces van Droginet. Vanuit diverse gemeenten zijn veel accountmanagers actief om kandidaten te werven voor de vacatures van het bedrijf. Arbeidsdeskundige Gea Meijer is vanuit UWV elke week één dag aanwezig bij Droginet voor de uitvoering van loonwaardeonderzoeken, beoordelingen van jobcoachaanvragen, proefplaatsingsaanvragen, et cetera. “Dankzij de korte lijntjes die ik heb met Droginet is het vlot schakelen”, zegt Gea.

Roy Köller, adviseur werkgeversdiensten bij UWV, helpt bij de werving van kandidaten voor het bedrijf. “Binnen Werk in Zicht hebben keyaccountmanager Geert Room van de gemeente Oldambt, Gea Meijer, andere accountmanagers en ik onderling goede afstemming waardoor we Werk in Zicht op de kaart zetten. Omdat het werk bij Droginet heel goed is afgestemd op werkzoekenden met een stoornis in het autistisch spectrum is het prachtig om te zien hoeveel mooie mogelijkheden er zijn binnen deze organisatie.”

© Werk In Zicht 2018 Privacy statement | Inloggen
Webontwikkeling door Convident