Duizendste kandidaat 1000-banenplan: “Wauw! Dit had ik nooit verwacht.”

“Alweer een interview?” lacht hij. Famba kan zijn geluk niet op. Niet alleen is hij ontzettend blij met zijn baan als verkeersregelaar, hij is ook trots dat hij de duizendste kandidaat is die in het kader van het 1000-banenplan aan het werk is gegaan. Het project voorziet in de plaatsing van duizend vakkrachten die zijn opgeleid en klaargestoomd voor (herstel)werk dat ontstaat als gevolg van aardbevingsschade in de provincie Groningen. Met Famba als duizendste kandidaat is de beoogde mijlpaal bereikt.

“Dankzij het 1000-banenplan en de Verkeersgroep heb ik een mooie baan”, zegt een gelukkige Famba. “In maart heb ik mijn verkeersregelaarsdiploma gehaald. Op dit moment sta ik bij de Emmabrug in Groningen waar het wegdek wordt voorzien van nieuw asfalt. Hiervoor heb ik onder andere gewerkt op festival Noorderzon en het vaccinatie- en testcentrum in Kardinge (Groningen). Mijn baan geeft me veel energie. Ik vind het belangrijk dat ik in mijn werk andere mensen kan helpen en ze een veilig gevoel kan geven. Ik kom uit Siërra Leone en woon nu twintig jaar in Nederland. Vanuit mijn verleden weet ik als geen ander hoe het voelt als je hulp nodig hebt en afhankelijk bent van anderen. Collega en docent Derk van Akkeren van de Verkeersgroep heeft mij een prachtige kans gegeven om dit werk te mogen doen. Daarvoor ben ik hem dankbaar. Een oudere vrouw zei net nog tegen mij op straat dat ze het fijn vond dat ik haar als verkeersregelaar kon begeleiden, want ze was toch wel bang voor al die grote machines op de weg. Dat is toch geweldig om te horen.”

Vak

De Verkeersgroep is zo’n anderhalf jaar geleden betrokken geraakt bij het 1000-banenplan. “Daarvoor waren we al betrokken bij bouwversterkingsprojecten en begeleiding van bouwverkeer”, legt Derk uit. Het enthousiasme en de werklust van Famba waren vanaf het begin merkbaar. Hij kan mensen helpen, dat geeft hem enorme voldoening. Ons werk wordt nogal eens onderschat. Verkeersregelaar is niet zomaar een simpel baantje. Het is een vak met een belangrijke, verantwoordelijke taak. Communicatie is essentieel, met name de non-verbale. Weggebruikers zijn natuurlijk niet altijd aardig. Dronken studenten, agressieve automobilisten, je moet er allemaal mee dealen. Als je daar dan met een glimlach staat en je stelt je dienstverlenend op, dan breek je direct het ijs. Dat moet je kunnen. Het is fijn dat we mensen als Famba die status als verkeersregelaar kunnen bieden.”

Feestje

“Werk In Zicht haalt kandidaten over de streep die nooit over het beroep van verkeersregelaar hebben nagedacht”, vervolgt Derk. “Dat is voor ons een grote meerwaarde. De samenwerking en het contact met Werk In Zicht zijn goed. Famba was niet bekend met het vak van verkeersregelaar. Dan is het fijn dat Werk In Zicht hem op dit beroep kan attenderen. Intussen geniet Famba van alle media-aandacht. Dat is voor hem al een feestje op zich.”

SAVA

De Verkeersgroep heeft gedurende de deelname aan het 1000-banenplanproject samengewerkt met SAVA Verkeersregelaars BV in Assen. “In december 2020 zijn we in gesprek gegaan met Roy Köller, adviseur werkgeversdiensten bij Werk In Zicht. Zo kwamen we in aanraking met dit project. Samen met de Verkeersgroep hebben we tot nu toe 24 kandidaten opgeleid tot verkeersregelaar binnen het 1000-banenplan”, vertelt Sjoerd Bartol van SAVA. “Ook als het project binnenkort stopt, hebben we nog altijd behoefte aan nieuwe aanwas. Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van professionele verkeersregelaars, zowel op de weg als bij evenementen. Die laatste nemen in aantal na corona zeker weer toe.”

Social return

“Naast 24 opgeleide verkeersregelaars heeft het 1000-banenplan ons ook veel ervaring opgeleverd als het gaat om Social Return On Investment (SROI) en de verplichtingen die daarbij komen kijken voor opdrachtgevers”, vervolgt Sjoerd. “Voorbeeld: Hoe leid je iemand snel op voor de bediening van een betonmachine bij een kortdurend project? Door onze ervaring en intensieve samenwerking met Werk In Zicht kunnen we opdrachtgevers ontlasten van SROI-verplichtingen die uit de verschillende opdrachten voortvloeien. Met elkaar beschikken we over goede kennis van de regelgeving. Werk In Zicht heeft daarnaast een goed overzicht van geschikte kandidaten.”

Chocola

SAVA mocht Harry als duizend en eerste kandidaat van het 1000-banenplan verwelkomen. “Ik ben veertig jaar touringcarchauffeur geweest. Dat was mijn lust en mijn leven. Totdat corona ervoor zorgde dat de hele tourbranche zwaar werd getroffen en ik mijn baan verloor”, vertelt Harry. “Vanuit mijn werk als touringcarchauffeur heb ik veel te maken gehad met verkeersregelaars, vooral bij treinstremmingen. Wat ik mooi vind aan deze baan is het contact met mensen. Momenteel sta ik veel bij coronatest- en vaccinatielocaties. Daar ben je een soort gastheer, je geeft mensen aan waar ze kunnen parkeren en wijst ze de weg. Ik krijg positieve reacties van mensen. Laatst kwam iemand uit de teststraat met een doosje chocola aanzetten voor de verkeersregelaars. Dan voel je echt waardering.

© Werk In Zicht 2021 Privacy statement | Inloggen
Webontwikkeling door Convident