Hof van Saksen

Extra werkgelegenheid door corona

Hoe maken werkgevers hun organisaties en bedrijven coronaproof? Wat betekent dat voor het personeel? Hoe hebben werkgevers in het noorden de afgelopen periode beleefd? En hebben ze tips voor collega-bedrijven uit hun sector? Dit is het vierde artikel waarin je kunt lezen hoe bedrijven om gaan met de anderhalvemeternorm. Lees ook de ervaringen van restaurant LoetjeVodafoneZiggoHans Anders en Leerbouwen

“Je denkt misschien op alle calamiteiten voorbereid te zijn. Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Een enorme impact, één van de zwaarste crises ooit. Zowel in menselijk als in financieel opzicht. Ik ben heel blij dat we weer open zijn.” Aan het woord is Eric van der Heijden, general manager van vakantieresort Hof van Saksen in Nooitgedacht.

Protocollen

“Na 15 maart zijn we zo’n acht weken dicht geweest. We zijn niet alleen een resort met accommodaties. Gasten komen ook naar ons toe voor onze faciliteiten en ons activiteitenprogramma. Dat kwam allemaal stil te liggen”, zegt Eric. “Samen met de gemeente zijn we protocollen gaan opstellen over hoe we weer veilig open kunnen. Vooral in het begin was het zo dat als we een protocol klaar hadden, het direct in de prullenbak kon omdat er weer wijzigingen waren. Het management heeft tijdens de lockdown daardoor continu doorgewerkt.”

Hof van Saksen

Reserveringen

Hof van Saksen kan 3.300 gasten herbergen. “Nadat we op 15 mei weer open konden, hebben we het aantal gasten gefaseerd opgevoerd conform alle richtlijnen van het RIVM. In ons restaurant is de nodige afstand tussen de tafels gecreëerd. Zowel bij personeel als bij gasten vragen we naar hun gezondheid. We hebben de incheckprocedure verkort. Dat wil zeggen: gasten krijgen hun incheckbescheiden thuisgestuurd zodat lange wachtrijen bij de balie worden voorkomen. Omdat er wel bezoekersmaxima zijn gesteld aan bijvoorbeeld het zwembad en het indoorspeelparadijs, moeten gasten daarvoor reserveren. Dus even spontaan een duik nemen, zit er niet in. We hebben in onze app knoppen toegevoegd waarmee gasten eenvoudig kunnen boeken. Overal op ons resort, ook in de supermarkt, zijn looplijnen uitgezet. Mandjes en karretjes worden continu gedesinfecteerd.”

‘Coronagastheren en –gastvrouwen’

“Binnen onze onderneming hebben we 380 medewerkers in dienst. Extern komen daar nog eens 400 medewerkers bij, onder wie onze collega’s van schoonmaak”, legt Eric uit. “We hebben bijna alle contracten weten te behouden. We hebben een beroep gedaan op de NOW-regeling, dat is een behoorlijke salarissom maar we zijn een solide onderneming. Het is ook belangrijk om vooruit te kijken. Nu de maatregelen worden versoepeld, hebben we onze medewerkers weer hard nodig. We komen nu qua medewerkersbezetting mensen tekort. Dat komt onder andere omdat we extra handjes nodig hebben in de vorm van ‘coronagastheren en –gastvrouwen’. In onze accommodaties en op elke afdeling zijn extra schoonmaakwerkzaamheden. Denk ook aan gezondheidstriages bij de ingang of karretjes bij de supermarkt die moeten worden gereinigd. Dat levert allemaal extra werk op.”

Hof van Saksen

Hof van Saksen Academy

De maanden maart, april en mei zijn normaliter wervingsmaanden voor het vakantieresort als het gaat om medewerkers voor het hoofdseizoen. “Die maanden zijn weggevallen. We zijn nu hard bezig deze nieuwe collega’s aan te trekken. Samen met het Werkplein Drentsche Aa en het Drenthe College hebben we de Hof van Saksen Academy, waarin we onder meer werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt opleiden en een baan aanbieden. Vanuit Hof van Saksen lag de begeleiding tijdens de lockdown stil, maar het Drenthe College kon de opleiding in afgeslankte vorm voortzetten. Dat was fijn. Als alles goed gaat verwachten we straks weer krapte op de arbeidsmarkt, zeker in deze regio”, licht Eric toe.

Hof van Saksen

Politiepet

“Dat we 15 mei onze deuren weer konden openen, lag puur in het feit dat we op dat moment op een verantwoorde manier goede en veilige service konden bieden aan onze gasten”, zegt Eric. “We hebben een protocol van 140 pagina’s. Of een dergelijk protocol goed werkt in de praktijk, weet je pas als je opengaat. De gemeente is ons hierbij overigens heel behulpzaam geweest. Wel zijn we blij dat premier Rutte sinds de versoepeling van de maatregelen iedereen heeft opgeroepen om zijn of haar gezonde verstand te gebruiken. We zijn opengegaan met hele strenge regels. Hoe handhaaf je al die regels? Hoe spreken we mensen daarop aan? Onze medewerkers zijn opgeleid om gasten te verwennen, niet om met een politiepet op te lopen. Nu we door de versoepeling onze gasten mogen aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid, kunnen we weer beter doen waar we echt goed in zijn.”

Onbezorgde vakantie

Eric hoopt op een goede en gezonde toekomst. “Laatst zei een gast tegen mij: ‘Onbezorgd op vakantie gaan is er niet meer bij.’ Dat klopt. Je moet nu overal voor reserveren en in bepaalde mate rekening met elkaar houden. Aan de andere kant ben ik van mening dat wij het in Nederland heel goed doen. Als we met z’n allen verantwoordelijkheid nemen en om elkaar denken, is er veel mogelijk.”

© Werk In Zicht 2020 Privacy statement | Inloggen
Webontwikkeling door Convident