
SAVA Verkeersregelaars BV en Werk in Zicht slaan handen ineen bij grote vraag naar verkeersregelaars
“Een verkeersregelaar wordt door de weggebruiker vaak als lastig gezien, maar dient wel degelijk het gemak van de mens. Hij of zij kan uitleg geven aan de weggebruiker, dat zorgt voor begrip. Met alleen een hek op de weg kan een weggebruiker niet zoveel.” Sjoerd Bartol van SAVA Verkeersregelaars BV in Assen vertelt enthousiast over de grote functionaliteit van verkeersregelaars. Naast het vele infrawerk zijn er natuurlijk ook calamiteiten waarbij verkeersregelaars nodig zijn, bijvoorbeeld als een verkeerregelinstallatie uitvalt. Maar ook voor de vele evenementen die worden georganiseerd, zoals een wielerwedstrijd, wandelvierdaagse of diverse festivals zijn beroepsverkeersregelaars nodig. Je kunt het zo gek niet bedenken. Zelfs voor begeleiding van een rouwstoet kunnen ze worden ingezet.”
Opleiding en dienstverband
SAVA Verkeersregelaars BV biedt perspectief aan werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt. De organisatie leidt ze niet alleen op. Na succesvolle afronding van de opleiding komen ze ook in dienst als verkeersregelaar bij de organisatie. Sjoerd: “We hebben vorig jaar 40 mensen opgeleid. Dit jaar hopen we zo’n 32 mensen op te leiden. We zijn als werkgever best flexibel als het gaat om arbeidscontracten. De werknemer mag zelf aangeven of hij bepaalde tijden of dagen niet kan werken. Daar houden we dan rekening mee. Aan de andere kant wordt van de werknemer verwacht dat hij of zij beschikbaar is op alle andere uren. Dat kan dus betekenen dat iemand bijvoorbeeld de ene dag een klus heeft van 06.00 uur tot 14.00 uur en de volgende dag weer van 13.00 uur tot 22.00 uur.”
Succesvolle samenwerking SAVA Verkeersregelaars BV en Werk in Zicht
Sjoerd is heel blij met de intensieve samenwerking tussen SAVA Verkeersregelaars BV en Werk in Zicht. “Afgelopen jaar zijn we op zoek gegaan naar nieuwe collega’s. Dit bleek een lastig verhaal te worden vanwege het grote tekort aan gecertificeerde verkeersregelaars. Door nauwe samenwerking tussen Werk in Zicht en SAVA Verkeersregelaars BV hebben we ruim veertig mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan kunnen helpen. Hier zaten werkzoekenden en veel ouderen bij die al erg lang werkloos waren en redelijk veel werkzoekenden met een arbeidshandicap. Het is fantastisch om te zien dat werkzoekenden na enig aarzelen zich geweldig ontplooien en met een grote glimlach op de weg staan. Door intensief samen te werken met Roy Köller en Roos Kramer van Werk in Zicht hebben we voor diverse werkzoekenden een opleiding met baangarantie kunnen verwezenlijken. Dit alles hebben we met veel tijd en energie kunnen bereiken. En voor 2018 gaan we verder om werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden en een baan te garanderen!”
Extra werk loont
In de zomer is het drukker dan in de winter. Werknemers hebben de mogelijkheid om extra gewerkte uren op te sparen. “Dit is ideaal”, vertelt Sjoerd. “Op deze manier kunnen ze een beroep doen op uitbetaling van deze uren als het minder druk is. Zo zijn ze ook in de winter verzekerd van een vast inkomen uit werk. Bovendien is het een win-winsituatie. Het UWV of de gemeente is ook blij, zij zien deze mensen niet terug. Sommige werknemers hebben natuurlijk een aanvulling nodig, maar als je niet vies bent van extra werk dan loont dat zeker!”
Onverwachte carrièreswitch
Willem Niesing (63) is vorig jaar opgeleid en gestart als verkeersregelaar bij SAVA Verkeersregelaars B.V. “Ik was werkzaam in de bankwereld. Door een reorganisatie moest ik er uit. Ik kreeg een vertrekpremie mee waarbij ik had uitgerekend hoe ik financieel uit zou komen tot aan mijn AOW en pensioen. Ondertussen zocht ik dan wel uit wat ik nog zou gaan doen. Maar eind 2015 werd ik getroffen door een behoorlijk zware hartaanval en kwam mijn toekomst er ineens anders uit te zien. Ik ben van nature best actief en bleef thuis wel klussen doen. Na verloop van tijd miste ik toch de sociale contacten. Ik wil nuttig zijn voor de maatschappij en ben graag onder de mensen. Via UWV kwam ik in contact met SAVA Verkeersregelaars. Dat klikte meteen heel goed.” Lachend voegt hij er aan toe: “Ik wist natuurlijk niets van dit werk af. Verkeersregelaars waren in mijn ogen altijd die vervelende mensen die je tegenhielden. En nu ben ik het zelf.”
Eentonig versus afwisselend
Op de vraag hoe het Willem bevalt als verkeersregelaar is hij heel eerlijk. “Het is fysiek behoorlijk zwaar. Je hebt hele diverse opdrachten. Ook is de ene klus leuker dan de andere. Dat hoort erbij. Soms sta je als zogenaamde ‘betonwacht’ uren op één plek om ervoor te zorgen dat niemand over het nieuw gestorte beton loopt. Je kunt niet even een stoeltje erbij pakken. Dat is geen gezicht, dan ben je je hele gezag kwijt. Maar ik heb ook meegemaakt dat ik bij een piratenfestival duizend auto’s midden in de nacht uit de modder de weg moest opduwen. Daarbij kreeg ik hulp van een hoop dronken ‘droppies’. Dat was erg grappig en maakt het werk heel afwisselend.”
Het beruchte vingertje…
Willem geeft aan dat het heel belangrijk is om de waarde van je werk in te schatten. “Je hebt een grote verantwoordelijkheid en dat moet je niet alleen nemen, maar ook uitstralen. Met je lichaam maar vooral met je blik. Ik vind het erg leuk werk, want je krijgt veel reacties van weggebruikers. Natuurlijk ook wel eens het verkeerde vingertje, daar moet je tegen kunnen. Maar als ik op een rotonde sta en automobilisten zwaaien even of knipperen met hun lampen ten teken dat ze het begrijpen…daar doe ik het voor!”